Rask håndskrivning

Med Rask håndskrivning er der fokus på indlæring af disciplinen at håndskrive, og forløbene skal ses som supplement til undervisning, der handler om bogstavers lyde og betydning.
Ideen er, at gøre børn i stand til at skrive flydende, så der opnås større frihed, når et budskab skal formidles, samt give en bevidsthed om bogstavers udformning, deres ligheder og forskelle, der kan understøtte læsning.

Fokus i denne metode er:
1. Bevægelse i den rigtige retning og i den rigtige størrelse – deraf følger bogstaver i den rigtige form, højde og bredde.

2. At træne børnenes motorik, så de kan skrive, så børnene hele tiden er med, og der hele tiden bygges videre på det børnene kan. En dag kan børnene skrive bogstaver og styre form og størrelse.

3. Børnene skal udelukkende korrigeres i deres bevægelser og ikke det tegnede/skrevne.


Den motoriske træning

Motorikøvelserne skal støtte børn, der ikke er vant til at skrive bogstaver, de der ikke er vant til at tegne og især de børn, der ikke er vant til at holde på en blyant. Ved at træne skrivning som bevægelse, kan man støtte børnene, så de får et godt redskab til at begynde at forfatte og læse. Gennem øvelserne behersker eleven alle bevægelser, der kræves for at kunne skrive alfabetet.

Udover øvelser på papir, skal børnene gerne have tid ved en kridttavle. På tavlen kan man tegne stort og modstanden mellem kridt og tavle gør det nemmere at styre bevægelserne og tegne langsommere. Har man ikke en tavle, kan man finde en væg, der må skrives på eller man kan hænge stof eller papir op på en væg.
Den stående stilling giver frie grovmotoriske bevægelser. Tag tre-fire børn til tavlen og lad dem tegne stiger, trolde, prinsesser, cirkler og senere bogstaver. Har et barn brug for ekstra træning, kan forældrene opfordres til at anskaffe tavle og kridt. De samme grovmotoriske øvelser kan laves siddende med eks. kridt på papir.


Giv alting et navn, når du arbejder med børn!

Det er en god idé at knytte noget velkendt til bogstaverne. Et barn tegner ikke en æggeformet sol. Et H er som en stige. Et 8-tal og et S er som en racerbane, et B er som læber osv.
Ved at knytte et billede til bogstavet, der relaterer til formen og ikke lyden, bygger man videre på noget barnet allerede kender eller bliver bevidst om via tegneøvelserne.
Gennem øvelserne trænes elevens hånd-øje-koordination, finmotorik (at holde på en blyant og udføre små bevægelser) og grovmotorik (udførsel af former og bogstaver med helarmsbevægelser). Det sidste vil sandsynligvis falde de fleste elever i 0. klasse mest naturligt.
Bevægelserne øves separat, og elevens finmotorik udvikles. Dette danner grundlag for håndskrivning, hvor man træner kombination af bevægelserne og tempo.


Rækkefølgen på øvelserne

Start med de simple hånd-øje-koordination-øvelser. Derefter øvelser med lodrette og vandrette lige streger, der træner henholdsvis fingermuskler og håndledsmuskler. Derefter tages fat på øvelser med buer. Og til sidst øvelser med skrå streger, der træner en kombination af håndledsmuskler og både træk og skub med fingermuskler.

Alle øvelser kan udover på papir udføres på tavle med kridt/væg.

Er øvelserne på papiret for svære for det enkelte barn, kan det skyldes størrelsen. Prøv at lade eleven udføre samme øvelse eller mere enkle øvelser på tavlen i stor skala eller på et stort stykke papir.
Når barnet behersker øvelsen grovmotorisk (stor skala) kan samme øvelse prøves i mindre skala for at træne finmotorikken (man bevæger sig fra armbevægelse til hånd- og fingerbevægelse), men man sikrer sig, at eleven først har forstået bevægelsens retning og formen.


Siddestilling

Børnene skal sidde med ret ryg, som ved stående stilling for at få bedst bevægefrihed til arme, håndled og fingre. Børnene må meget gerne sidde på forkanten af stolen, da det ofte giver en bedre rank holdning og er mindst belastende for kroppen. Det er også naturligt at børn flytter sig på stolen.


Skriveredskab

Det er en god idé at lade de mindste børn skrive med en tyk blyant.
En trekantet understøtter udviklingen af et godt skrivegreb, hvor man holder med tommel-, pege- og langefinger. Men enhver kantet er at foretrække for en rund, og en ru fremfor en glat.


Skrivegreb

Med tiden skal børnene udvikle et trefingergreb, som de måske ikke behersker, når de starter i skole. De skal holde let på skriveredskabet og pegefinger må ikke være bøjet kontra i yderste led. Prøv at snuppe blyanten ud af hånden for at afgøre om grebet er let.

Vigtigt for udvikling af et godt skrivegreb er rigtig siddestilling, valg af skriveredskab og motoriske øvelser forud for egentlig skrivning.


Rækkefølgen på bogstaverne

Bogstaverne indlæres gruppevis. Først øves en bevægelse og derefter øves den gruppe bogstaver, der formes med den pågældende bevægelse. Rækkefølgen på bogstavgrupperne baseres på, hvor motorisk krævende en bevægelse er.

Derfor indlæres først de STORE bogstaver, der overordnet er mere simple end de små. Mange af de STORE er kun bevægelse i én retning, hvorimod flere af de små kræver mere avanceret kombination af håndled- og fingermuskler.


Lav dine egne eksempler

De skrifttyper/fonte, der er brugt i eksemplerne, kan købes via MyFonts, og man kan dermed lave sine egne tekster i de størrelser og sammenhænge, man selv synes. Det kan være navne, julekort, digte eller hele tekster, som man selv har skrevet.

Man installerer fontene på sin computer og vælger dem i skriftmenuen. Og så kan man ellers skrive løs til øvelser eller til eksempler til klassen.

Køb fontene her: MyFonts