Rask håndskrivning
for børn

Forberedelse

Før man går i gang med at skrive, skal man vælge et skriveredskab og det er en god idé at starte med en blyant. Målet er at holde blyanten i fingerspidserne, så man kan bevæge blyanten frit og hurtigt i alle retninger det får man brug for, når man skal skrive sammenhængende.

Hold blyanten i pincet-greb med pege- og tommelfinger og lad langemand støtte under blyanten. Er det svært, så vælg en tyk og kantet blyant, men vent med den trekantede til trefingergrebet er på plads.

Venstre hånd holder ca. 4 cm fra spids. Højre hånd holder ca. 2 cm fra spids

Er det svært at holde på blyanten, så start med et kort stykke kridt, hvor det ikke er muligt at holde det inde i hånden. Sørg for at skrivegrebet er let både med kridt og blyant, lige meget om stregen bliver svær at læse.

Pincet-grebet kan også trænes ved at samle en perle op, så man mærker, hvordan det skal føles, og derefter gribes skriveværktøjet på samme måde.

Tegn med kridt eller blyant på tavle eller papir og find det gode, lette skrivegreb, før det går løs med bogstaverne :)


Rask håndskrivning for børn 1:10

Den simpleste bevægelse er en lige streg fra ét punkt til et andet. I skrivning laver man næsten altid lodrette streger oppefra og ned, og vandrette streger fra venstre mod højre. Dette skal indlæres fra starten, så det bliver en vane, og dette er første skridt mod en automatisering af skriveprocessen. Det er vigtigt at papiret ikke drejes undervejs, men at man netop træner at lave streger både vandret og lodret.

Når man indøver bevægelsen, får man samtidig trænet sine finger- og håndledsmuskler. Først skrives oven på den stiplede figur, hvor start og retning er markeret, derefter gentages den samme bevægelse ved siden af på blankt papir.

Motorisk træning, lige streger, MAJUSKLER

Nu kan man skrive »ord«, men det er ikke vigtigt, om eleven kender ordene, det vigtigste er skriveretningen og skrivegreb, og at man får automatiseret, hvordan man laver lige streger.

Også her øves ovenpå ordene til venstre, hvorefter det gentages ved siden af på blankt papir.

Hvis eleven benytter en anden skriveretning, kan man føre hånden, så de mærker, hvad der er rigtigt. Mærk, at alle bogstaverne er variationer af de samme få bevægelser, og at armen efterhånden kan selv.

Alle bogstaver skrives oppefra og ned og fra venstre mod højre


Alle bogstaver, der starter som en cirkel, tegnes mod uret. Man starter ca. kl 1, hvilket svarer til et C, og med denne bevægelse kan man starte alle de runde bogstaver. Bevægelsen er grundliggende i håndskrivning, og kan stort set udføres af alle, hvis blot det er den rigtige størrelse. Den enkelte elevs naturlige bevægelse, vil give forskellige størrelser O.

Også hastigheden spiller ind. Prøv først langsomt, så hurtigere, hvis det lykkes. Og prøv at finde et billede som eleven kan relatere til. F.eks. kunne en fodboldspiller ikke forestille sig at spille med en bulet bold, men det kan også være et cykelhjul, en sol eller noget andet. Og hold fast i, at alle runde bogstaver formes på denne måde.

Først skrives oven på den stiplede figur, hvor start og retning er markeret, derefter gentages den samme bevægelse ved siden af på blankt papir. Benytter eleven en anden skriveretning kan man føre hånden så de mærker, at en cirkel starter som en vandret bevægelse mod venstre.

Rask håndskrivning for børn 2:10

Motorisk træning, cirkel mod uret, MAJUSKLER

Nu kan de bogstaver, der skrives med lige streger og de, der skrives som en cirkel mod uret, sættes sammen. Igen er det vigtigste skriveretningen og skrivegreb, og at man får automatiseret sine bevægelser. Også her øves ovenpå ordene til venstre, hvorefter det gentages ved siden af på blankt papir.

Lige streger og cirkel mod uret kombineret


Rask håndskrivning for børn 3:10

I alle buede bogstaver, der starter med en streg tegnes buerne med uret. I de STORE starter bevægelsen vandret mod højre. Sammenlignet med »de lige« bogstaver, hvor alle vandrette streger er fra venstre mod høje, starter man nu på samme måde fra venstre mod højre, men buer så rundt og ender med en vandret bevægelse fra højre mod venstre.

Buerne skrives fra venstre mod højre, bue ned, og slutter så fra højre mod venstre

Nu kan de buede bogstaver sættes sammen med de lige bogstaver, bemærk eks. F i forhold til P og E i forhold til B. Igen øves hele ordet oven på det stiplede forlæg og gentages ved siden af på blank papir. Dermed øves skift imellem de to grupper af bogstaver, der både har meget til fælles, men også er forskellige.

Lige streger og buer, der starter som en bevægelse med urets retning

Nu kan så de lige, de buede og de runde sættes sammen. Der skiftes mellem lige streg oppefra og ned og fra venstre mod højre, cirkel mod urets retning, der starter kl. 1 og buer med urets retning. Skriv langsomt og fokuser på bevægelse og skriveretning. Det gør ikke noget, hvis bogstaverne hopper, for der er mange ting at tænke på nu. Når bevægelserne er automatiseret, får bogstaverne det rette placering og størrelse.

Lige streger, cirkler mod uret og buer med uret


Rask håndskrivning for børn 4:10

Alle skrå streger tegnes fra venstre mod højre. Undtagen K, k og z.
Målet er, at alle bogstaver tegnes enkelt med så få løft af blyanten som muligt. Derfor tegnes de skrå bogstaver så vidt muligt i én streg, og man tegner undtagelsesvis lodrette streger nedefra og op eks. N Dette styrker også eleven motorisk til at skrive de små bogstaver eks. n, hvor der er både op- og nedstreger og på sigt til at binde bogstaverne sammen.

Skrå streger tegnes fra venstre mod højre, undtagen K og Z

Så kan de skrå bogstaver skrives sammen med de lige. Alle bogstaverne her skrives med streger, og det er vigtigt at have styr på bevægelsesretning, og at bogstavet skrives så enkelt som muligt. Især når tempoet øges er det ofte, der hvor streger, der skulle mødes eks. toppen af A, at problemer opstår.

Skrå og lige streger

Og så kan de fire grundbevægelser: Lige streger oppefra og ned og fra venstre mod højre, cirkel mod uret, bue med uret og skrå streger kombineres.
Vi vender tilbage til »de små« skrå senere.

De fire første grundbevægelser


Rask håndskrivning for børn 5:10

Nu er vi nået til de små bogstaver, minusklerne.

Alle bogstaver, der starter som en cirkel, tegnes mod uret. Man starter ca. kl 1, hvilket svarer til et c, og med denne bevægelse kan man begynde alle de runde bogstaver. I forhold til de STORE, majusklerne, har minusklerne forskellige højder og bevægelserne er lidt mere avancerede, da man skifter retning i eks. d.
Fokus er på sammenhængen mellem bogstaverne, retning og bevægelse. Når man får automatiseret, at de alle starter som en cirkulær bevægelse mod urets retning, og man bliver bevidst om, at eks. a, d og g i håndskrivning alle starter som et a, ender de med at stå rigtigt, også selvom, man skriver på blankt papir.

Fordelen ved det blanke papir er, at man kan skrive i den størrelse, der passer bedst. Hvis en elev har behov for at skrive større, end der er plads til, så brug et ekstra stykke papir ved siden af, så bevægelsesretning og sammenhæng mellem bogstaverne indøves først.

Også hastigheden spiller ind. Prøv først langsomt, så hurtigere, hvis det lykkes.

Motorisk træning, cirkel mod uret, minuskler

Nu kan man skrive ord, hvor alle bogstaverne starter som en bevægelse mod urets retning. Først øves oven på det stiplede forlæg, og derefter gentages ordet til højre på blankt papir. Fokus er startpunkt, der er markeret med en prik og bevægelsesretning. Hvis eleven har nemt ved det, flyttes fokus til placeringen af bogstaverne i forhold til hinanden: Hvad går op, og hvad går ned, men det er ikke vigtigt til at starte med. Det kommer!

Cirkel mod uret

Nu kan STORE og små bogstaver kombineres, alle bogstaver er en variation af en bevægelse mod urets retning.

Cirkel mod uret, MAJUSKLER og minuskler kombineret


Rask håndskrivning for børn 6:10

I alle buede bogstaver, der starter med en streg tegnes buerne med uret. I de små starter den buede bevægelse nedefra og op eks. n.
For de små gælder, at den trekant, der evt. opstår mellem streg og bue, skal være ens i alle bogstaver. Både dem der skrives som cirkel mod uret eks. a, og dem der skrives som bue med uret. n og u er den samme form drejet 180°. Hvis det lykkes den ene vej, kan den vellykkede form vendes på hovedet og bruges som model.

Det er ensartetheden, der er vigtig for en læsbar skrift, mere end ligheden med forlægget. Det gælder om at bygge videre på elevens naturlige bevægelser og gøre dem ensartede.
Så måske er alle buer meget runde, måske er de meget spidse. Måske skriver eleven bedst småt, måske bedst stort. Dette er ofte et spørgsmål om temperament og kan lige så godt tages med ind og accepteres. Men ensartetheden i bevægelserne er vigtig, for deraf følger en ensartet og læsbar skrift.

Bue med uret, minuskler

Nu kan de små, der skrives som cirkel mod uret og bue med uret kombineres. Læg mærke til, at de opadgående bevægelser er den samme retning i de to bogstavgrupper. Prøv at dreje papiret 180° og se, at n -> u, d -> p og at b og d er forskellige lige meget, hvordan de vender.

Cirkel mod uret og bue med uret, minuskler

Nu kan liggende og stående buer med uret kombineres med cirkel mod uret.

Bue med uret, MAJUSKLER og bue og cirkel, minuskler


Rask håndskrivning for børn 7:10

S er et helt specielt bogstav, der både tegnes mod og med uret, ligesom tallet 8.
Selve bevægelsen er en god træning til alle runde bogstaver og som motorisk træning, da man netop skal krydse og lave bevægelse i begge retninger. Det er en god træning for koordinationen af hånd og øje.

S er det mest komplicerede af de STORE, og skal derfor vente til de øvrige bevægelser er indøvet godt.

Blandt de små skifter man også bevælgesretning i g og y dog med et lille stop.

Cirkel mod og med urets retning

Nu har vi været igennem alle grundbevægelser, og de kan alle kombineres.
Sørg for at skrive langsomt til at begynde med og læg mærke til startpunkt og bevægelsesretning. Igen øves til venstre og gentages til højre et ord ad gangen, så armen indlærer en rytme, en serie bevægelser, som den skal huske og gentage.

Lille k er ofte et svært bogstav og mange elever skriver K og k ens i begyndelsen. Hold øje med det og gør opmærksom på, hvor streg nr. 2 starter. Alternativt kan man skrive k som v.

Alle grundbevægelser, minuskler

Nu kan STORE skrå og S kombineres med de små.

Skrå og S MAJUSKLER og alle minuskler

Nu har vi været igennem hele alfabetet, og næste skridt bliver at skrive tekst.


Rask håndskrivning for børn 8:10

Nu har vi været igennem hele alfabetet og fået knyttet alle bogstaver til en grundbevægelse. Det man så skal være opmærksom på er, at bogstaverne skrives rigtigt. At man starter det rigtige sted, og at skriveretning er korrekt.

Når bogstaverne skrives rigtigt, skal man flytte opmærksomheden til bogstavernes indbyrdes placering og proportioner.

Først og fremmest kan man skrive, hvor man er opmærksom på, hvordan bogstaverne er placeret lodret i forhold til hinanden. Hvad står på linje, hvad går op og ned? Hvor er tværstregen på de STORE placeret? (De deles i to lige store dele, der ikke har noget med højderne på de små at gøre.)

Skriv teksten langsomt, og vær opmærksom på startpunkt, skriveretning og højder. Først øves til venstre, derefter gentages til højre på blankt papir.

Opmærksomhed på, hvad der går op og ned

Så er det den vandrette placering og ordmellemrum, der er i fokus. Et ordmellemrum svarer til, at der kan stå et usynligt i. Bogstaverne skrives roligt fra en ende af og vær opmærksom på afstanden imellem dem.

Skriv langsomt, så afstanden bliver den rigtige. Vær opmærksom på startpunkt, skriveretning og højder og bredder.

Et ordmellemrum svarer til et usynligt ›i‹


Rask håndskrivning for børn 9:10

En forudsætning for en ensartet håndskrift, og det at kunne øge tempoet uden tab af kvalitet, er en ensartet skriverytme. Hver sekvens skal skrives i samme hastighed, først oven på forlægget, og derefter gentages ved siden af på blankt papir. Evt. også nedenunder, så er der plads til tre gentagelser.
Tæl 1-2-3-4 og hold takten gennem hele arket. Det er en god idé at starte langsomt, og først, når bevægelserne er indøvet, kan tempoet øges.

Hvis det kan hjælpe, så skriv til musik, der har det rigtige tempo.

Rytmetræning. Hold skrivetakten 1-2-3-4

Det minder om, når man skal lære at spille trommer, eller hvis man klapper rytmer. Jo enklere sekvensen er, jo nemmere er det at øge tempoet, og det svære ved at skrive tekst er, at der ingen logik er i sekvensen af bogstaver og antallet af bogstaver i et ord. Men når man øver sig langsomt og systematisk, bliver det nemmere efterfølgende at skrive rigtig tekst.

Rytmetræning. Hold skrivetakten 1-2-3-4


Rask håndskrivning for børn 10:10

Nu kan vi skrive, men husk at gøre det langsomt. Hold fast i grundigheden i bevægelsen, at bevægelserne er ensartede, og grundformerne tydelige. På denne måde automatiseres bevægelserne også selvom, der skiftes imellem dem i en uforudsigelig rækkefølge.

Kun ved at skrive langsomt, kan man blive hurtig. Som når du skal svømme, drible med en bold, spille et instrument, cykle osv. Og når det først er automatiseret, fungerer det bedst i et rask tempo.

Skriv tekst med alle bogstaver

For at kunne skrive hurtigt, så håndskriften bliver et godt og brugbart værktøj, skal man øve at skrive i en praktisk størrelse. Hvis bevægelserne er store, tager det længere tid, end hvis det er mindre bevægelser kun udført med fingrene.
Det er nu trefingergrebet bliver vigtigt. Dét, at blyanten er placeret i fingerspidserne, og at skrivegrebet er let, så blyanten kan bevæges hurtigt.

Derfor skal man, når alle bogstaverne er indøvet godt, begynde at skrive mindre. Til elever, der har nemt ved at udforme bogstaverne, kan man i alle øvelser, hvor der skrives ord, lade dem gentage nedenunder i mindre størrelse. Ligesom man kan lade elever, der har svært ved det, få et papir med mere plads til at lave øvelserne.
Lad eleven skrive i den størrelse, de vælger, til bogstaverne får den rigtige form, og deres indbyrdes placering er på plads.

Skriv den samme tekst mindre